TOBB ve VÝSA Yeni Kartlý Harcamalar Analizi sonuçlarýný açýkladý

TOBB ve VÝSA Yeni Kartlý Harcamalar Analizi sonuçlarýný açýkladý

Highslide JS
Türkiye Odalar ve Borsalar Birliði (TOBB) ve Visa’nýn üçüncüsünü gerçekleþtirdiði Kartlý Harcamalar Analizi’ne göre, 2022 yýlýnýn ilk çeyreðinde aylýk kartlý harcamalar ortalamasý bir önceki yýla göre %85 oranýnda arttý. Analizin üçüncü raporunda da Avrupa’dan Ýtalya ve Ýsveç ile Amerika Birleþik Devletleri’nin harcama verileriyle Türkiye’nin verileri kýyaslandý. Dünya genelinde Covid aþýlamalarýnýn baþladýðý 2021 itibarýyla analizdeki bütün ülkelerin bir iyileþme trendine girdiði, ancak Türkiye’de kartlý harcamalarýn diðer ülkelere kýyasla daha yüksek oranda arttýðý görülüyor.​

Türkiye Odalar ve Borsalar Birliði (TOBB) ve Visa, Covid-19’la baþlayan ve devam eden süreçte Türkiye’de yapýlan kartlý harcamalarýn incelendiði analiz çalýþmasýnýn üçüncüsünü kamuoyuyla paylaþtý. Kartlý Harcamalar Analizi’nin üçüncüsünde 2020, 2021 yýllarý ve 2022’nin ilk 3 ayýný kapsayan kýyaslamalar yapýlýyor.

 

Öne çýkan sonuçlara göre ülkemizde harcamalarýn, 2021’de yaz aylarýndan baþlayarak normalleþmenin hýzlanmasý ve aþýlanmanýn yaygýnlaþtýrýlmasý ile arttýðý gözlemleniyor. 2020 senesi ile karþýlaþtýrýldýðýnda kartlý harcamalarýn 2021’de sene bazýnda %55 oranýnda arttýðý görülüyor. Pandeminin baþlamasý ile düþüþ gösteren isteðe baðlý tüketim harcamalarý da Mayýs 2021 sonrasýnda baþlayan normalleþme süreci ile artarak temel ihtiyaç harcamalarýný yakalýyor. 2022 yýlýnýn ilk çeyreðinin aylýk kartlý harcamalar ortalamasýnýn bir önceki yýla kýyasla %85 oranýnda büyümüþ olmasý da dikkat çekiyor.

 

-Türkiye’nin 2021 performansý diðer ülkelere göre daha iyi

 

Kartlý Harcamalar Analizi’nde pandemi süresince farklý yaklaþýmlar izleyen ABD, Ýtalya ve Ýsveç ile Türkiye’nin karþýlaþtýrmalarý da yer alýyor. Söz konusu üç ülke ile karþýlaþtýrýldýðýnda, Türkiye’nin kartlý harcamalar bakýmýndan özellikle Haziran 2021 sonrasýnda diðer ülkelerin üzerinde bir iyileþme trendine girdiði, bunun 2022’nin ilk çeyreðinde de artarak devam ettiði görülüyor. Ayrýca tüm ülkelerin ayný dönemde bir iyileþme trendine girdiði ve özellikle 2021 yýlýnýn ikinci yarýsý itibarý ile harcamalarýn reel büyümeye geçtiði ortaya çýkýyor.

 

-E-ticaretin yükseliþi ivmelenerek devam ediyor, ticari kredi kartlarýyla yapýlan harcamalar artýyor

 

Türkiye’de 2021 ve 2022 yýllarýnýn ilk çeyreði kartlý harcamalar açýsýndan kýyaslandýðýnda, e-ticaretin %90, banka kartý harcamalarýnýn %118 büyümesi, temassýz ödemelerin de 3 katýna çýkmýþ olmasý, bu alanda devam eden büyümenin altýndaki yapý taþlarýnýn deðiþmediðine iþaret ediyor. Bir önceki yýlýn ayný dönemine kýyasla e-ticaretteki büyüme hýzýnýn %72’den %90’a çýkmýþ olmasý trendin kalýcýlýðýna iþaret ediyor. Dikkat çeken bir diðer oran ise, ticari kredi kartlarýyla yapýlan harcamalarýn da bu dönemde %94 büyümüþ olmasý.

 

2020 ve 2021 yýllýk bazda kýyaslandýðýnda ise kartlarla yapýlan harcama tutarlarý, banka kartlarýnda %62, kredi kartlarýnda ise %47 büyüme kaydetti. Pandemi döneminde banka kartlarý temassýz ve online alýþveriþlerde de daha fazla kullanýlmaya baþlandý.

 

-Sektörlerin tümünde toparlanma yaþanýyor 

 

Analizde, farklý sektörler kapsamýnda gerçekleþen kartlý harcamalara da mercek tutuluyor. 3. Kartlý Harcamalar Analizi, Mayýs 2021 sonrasýnda kýsýtlamalarýn kalkmasý ve normalleþme sürecine geçilmesi ile beraber hemen hemen tüm kritik sektörlerin toparlanma eðilimine girdiðini gösteriyor. 2021’de bir önceki yýla kýyasla özellikle seyahat (%116), yeme-içme (%81) ve giyim-aksesuar harcamalarýnda (%58) dikkate deðer bir artýþ görülüyor. 2022 yýlýnýn ilk çeyreðinde ise seyahat harcamalarýnda %201 büyüme gözlemlenirken, yeme-içmede bu oran %225 olarak gerçekleþiyor.

 

Ýlk iki Harcamalar Analizi, pandemi kýsýtlamalarýnýn özellikle yemek (restoran) sektöründe düþüþe neden olduðu, sonrasýnda ise paket servise geçen ve internet üzerinden sipariþ almaya baþlayan iþletmelerin dijital dönüþüme uyum saðlayarak toparladýðýný ortaya koymuþtu. Son Harcamalar Analizi ise normalleþme sürecine geçilmesiyle birlikte yemek sektöründe Mayýs 2021 itibarýyla ciddi bir toparlanma olduðunu ve bunun 2022’de devam ettiðini ortaya koyuyor.

 

-Hisarcýklýoðlu: “Güçlü ve dinamik KOBÝ altyapýmýz sayesinde deðiþen koþullara hýzlý uyum saðlayabiliyoruz”

 

Araþtýrmadan çýkan sonuçlarý deðerlendiren TOBB Baþkaný M. Rifat Hisarcýklýoðlu, “Geçtiðimiz günlerde, 27 Haziran’da Dünya KOBÝ Günü’nü kutladýk. Yýllardýr söylüyoruz, KOBÝ’ler ülkemizde ekonomimizin bel kemiði, büyümenin motoru, istihdamýn itici gücü, ekonomik ve sosyal kalkýnmanýn temel taþlarý olarak yer alýyorlar. Çok güçlü ve dinamik bir KOBÝ altyapýmýz var. Bu þekilde deðiþen koþullara çok hýzlý uyum saðlayabiliyoruz. Bunun yansýmasýný kartlý harcamalar raporunda da e-ticaretin ve temassýz harcamalarýn yükseliþinden de anlayabiliyoruz” dedi.

 

Hisarcýklýoðlu sözlerini þöyle tamamladý: “Rapor 2022 yýlýnýn ilk çeyreðinde aylýk kartlý harcamalarýn bir önceki yýla göre %85 oranýnda büyüdüðünü, yine seyahat harcamalarý ile yeme-içmede %200’ün üzerinde büyümelerin gerçekleþtiðini görüyoruz. Bunlar çok iyi oranlar.”

 

-Tezel: “Harcamalarda büyüme trendi devam ediyor”

 

Visa Türkiye Genel Müdürü Merve Tezel de “Visa ve TOBB’un Kartlý Harcamalar Analizi, pandemiyle birlikte yaþanan deðiþimi ortaya koymasý açýsýndan faydalý bir rehbere dönüþtü. Pandeminin birinci ve ikinci dalgasýný, ardýndan da normalleþme sürecini kartlý harcamalar açýsýndan düzenli olarak deðerlendirildiði çalýþmamýzýn üçüncüsü ortaya koyuyor ki, 2021 itibarýyla Türkiye’de harcamalar diðer ülkelerle karþýlaþtýrýldýðýnda daha hýzlý toparlandý. Pozitif trend 2022’nin ilk çeyreðinde artarak devam etti. Online harcamalarýn kayda deðer bir ivmeyle 2021 yýlýnda da büyümesi, temassýz ödemelerin katlanarak artýþý, banka kartý sayýlarýndaki yükseliþ 2021 yýlýna da kartlý harcamalar açýsýndan damga vurdu. Türkiye’nin güçlü ödemeler altyapýsý ve tüm sektörel oyuncularýn hýzlý adaptasyon kabiliyeti pandemi döneminde daha da belirginleþti. Biz de Visa olarak, tüm bu süreç boyunca ihtiyaçlardan yola çýkarak geliþtirdiðimiz çözümlerle ekonomimize katkýda bulunmaya devam ettiðimizi düþünüyoruz” dedi. 


Tarih : 28.07.2022
/ 371 kiþi görüntüledi.