Türkiye'nin Yerli Otomobili görücüye çýktý

Türkiye'nin Yerli Otomobili görücüye çýktý

Highslide JS
Türkiye Odalar ve Borsalar Birliði (TOBB) Baþkaný ve Türkiye'nin Otomobili Giriþim Grubu (TOGG) Yönetim Kurulu Baþkaný M. Rifat Hisarcýklýoðlu, Türkiye'nin Otomobili'nin 2020'de ülkenin en önemli küresel markalarýndan biri olacaðýný belirterek, "Marka lansmanýmýzý gerçekleþtireceðiz. 2021'de fabrikamýzý tamamlayýp, açýlýþýný yapacaðýz. 2022'de de inþallah ilk aracýmýz banttan çýkmýþ olacak." dedi.​
TOGG'un Türkiye'nin Otomobili'nin tanýtýldýðý "Yeniliðe Yolculuk Buluþmasý" ve Biliþim Vadisi Resmi Açýlýþ Töreni, Cumhurbaþkaný Recep Tayyip Erdoðan, Sanayi ve Teknoloji Bakaný Mustafa Varank, kabine üyeleri, sivil toplum kuruluþlarýyla sektör temsilcilerinin de aralarýnda bulunduðu çok sayýda davetlinin katýlýmýyla Gebze'de gerçekleþti.
 
Türkiye Odalar ve Borsalar Birliði (TOBB) ve TOGG Baþkaný M. Rifat Hisarcýklýoðlu, buradaki konuþmasýnda, Türkiye'yi yarým asýrlýk hayaline kavuþturacak dev bir adým atýldýðýný dile getirerek, "2017'de TOBB Genel Kurulu'nda, Sayýn Cumhurbaþkanýmýz bize bir çaðrý yapmýþ ve bu iþi bizim üstlenmemizi istemiþti. Biz de yola çýktýk ve babayiðitlerimizi bir araya getirdik. Rabbimize þükürler olsun, verdiðimiz sözün arkasýndayýz. Bu vatanýn bir evladý olarak gurur duyuyorum. Bu iþi baþaran Türk özel sektörü adýna þeref duyuyorum." ifadelerini kullandý.
 
Hisarcýklýoðlu, otomotiv sektörünün kabuk deðiþtirdiðini ve Türkiye için yeni bir fýrsat penceresi açýldýðýný belirterek, ülkenin 1960'larda bu fýrsatý kaçýrdýðýný ve Devrim arabasýna sahip çýkamadýðýný söyledi.
 
Rifat Hisarcýklýoðlu, 2017 yýlýnýn Mayýs ayýnda Cumhurbaþkaný Erdoðan'a söz verdiklerini yineleyerek þöyle devam etti: "(Taþýn altýna elimizi koyarýz.) dedik, dalga geçtiler. 2017 Kasým'da ortak giriþimimizi kurduk, inanmadýlar. 2018 Haziran'da þirketimizi kurduk, güldüler ama pes etmedik, çalýþmaya devam ettik. Biliyoruz, daha yolumuz uzun ama bakýn, bugün buradayýz. Türk özel sektörünün birikimi, enerjisi, vatan sevgisi bu salonda. Niye "Türkiye'nin Otomobili" diyoruz biliyor musunuz? Çünkü bu 82 milyonun otomobili."
 
Hisarcýklýoðlu, kendi patentleri için yabancý mühendisleri çalýþtýracaklarýný belirterek, 15 yýlda en az 22 milyar lira tutarýnda yatýrým yapacaklarýný bildirdi.
 
Otomobilin sadece Türkiye'de üretilmeyeceðine dikkati çeken Hisarcýklýoðlu, "Markasý, patenti, tasarýmý bizim olacak. Lisans almayacaðýz, lisans satacaðýz. Montaj yapmayacaðýz, montaj yaptýracaðýz. Baþkasýnýn patenti için çalýþmayacaðýz." diye konuþtu.  
 
Hisarcýklýoðlu, TOGG ortaklarý olarak en az 3,5 milyar lira (500 milyon avro) sermaye taahhüdü vereceklerini, çok büyük bir özveri göstererek, 15 yýllýk yatýrým döneminde þirketten hiç temettü almayacaklarýný söyledi.
 
-"Ezberleri bozacaðýz"
 
4 bin 300'ü doðrudan olmak üzere yan sanayisiyle 20 bin ilave istihdam saðlayacaklarýný belirterek, "Rakamlar büyük çünkü hedefimiz büyük. Allah'ýn izni, milletimizin inancý, Cumhurbaþkanýmýzýn da liderliðinde ve destekleriyle, biz bu iþi baþaracaðýz. 2020'de en önemli küresel markalarýmýzdan biri olacak, marka lansmanýmýzý gerçekleþtireceðiz. 2021'de fabrikamýzý tamamlayýp açýlýþýný yapacaðýz. 2022'de de inþallah ilk aracýmýz banttan çýkmýþ olacak. Ezberleri bozmak kolay deðil ama bizler ezber bozmak için buradayýz ve ezberleri bozacaðýz." dedi.
 
Türkiye'nin Otomobili ile 4 alanda daha devrim yaptýklarýný dile getiren Hisarcýklýoðlu, bunlardan ilki ve belki de en önemlisinin iþ birliði modeli olduðunu belirtti.
 
Kendilerine hep "Türkler ortaklýk kuramaz, yürütemez" denildiðini aktaran Hisarcýklýoðlu, "Ama farklý fikirden, farklý sektörlerden babayiðitleri ayný masaya topladýk. "Küçük olsun, benim olsun." demedik. "Büyük olsun, hepimizin olsun." dedik." ifadesini kullandý. 
 
Ýkinci devrimin beyin göçünü tersine çevirmek olduðunu söyleyen Hisarcýklýoðlu, yýllardýr Türkiye'deki nitelikli çalýþanlar ve mühendislerin yurt dýþýna gittiðini, TOGG'un, dünyanýn en baþarýlý Türk yöneticilerinden Gürcan Karakaþ'ý Türkiye'ye getirerek, projenin baþýna geçirdiðini, dünyanýn dört bir yanýndan Türk, Alman, Brezilyalý, Amerikalý, Asyalý 100'lerce beyni, Biliþim Vadisi'ne toplamaya baþladýklarýný bildirdi.
 
Hisarcýklýoðlu, üçüncü devrim olarak, ilk defa dünyada teknolojide baþa oynadýklarýný vurgulayarak þunlarý kaydetti: "Þimdi elektrikli araba yapýyoruz. Hem de bugün Amerika'da, Avrupa'da, Çin'de ne yapýlýyorsa aynýsýný, onlarla ayný zamanda yapýyoruz. Dünyada dizel araçlar yasaklanýrken, küresel ölçekte temiz ve çevreci bir ürün geliþtiriyoruz. Son deðiþim de sanayi politikasýnda gerçekleþtirildi. Eskiden devlet teþvik verirdi, yatýrýmcýyý beklerdi. Artýk devlet hedef veriyor. Atýlacak adýmlarý, verilecek destekleri kamu-özel sektör birlikte belirliyor. Avrupa Birliði ve Çin, 2020 sonrasý tüm sanayi stratejilerini bunun üzerine kurdu. Bu çalýþma biçimini, savunma sanayisi dýþýnda ilk defa bu projede uyguladýk. "
 
- "Yeni bir meydan okuma"
 
"Türkiye'nin Otomobili"nin sadece yerli marka araba üretmek anlamýna gelmediðini söyleyen Hisarcýklýoðlu, "Bir otomobilden daha fazlasýdýr, teknolojik dönüþümdür, dijital ekonomiye geçiþtir, tek baþýna 20 bin ilave istihdamdýr, 7,5 milyar dolar daha az cari açýktýr, gayri safi milli hasýlaya 50 milyar dolar katkýdýr. Yani Türkiye'nin Otomobili yeni bir meydan okumadýr." dedi.
 
Hisarcýklýoðlu, Cumhurbaþkaný Recep Tayyip Erdoðan'ýn verdiði desteðe iþaret ederek, "Baþta Sanayi ve Teknoloji Bakanýmýz Mustafa Varank ile Hazine ve Maliye Bakanýmýz Berat Albayrak olmak üzere, önceki dönem birlikte çalýþtýðýmýz Faruk Özlü Bakanýmýz, bakan yardýmcýlarýmýz ve bürokratlarýmýz, bu projeye inandý, tam destek verdiler." diye konuþtu.
 
Bu iþe inandýklarýný vurgulayan Hisarcýklýoðlu, þunlarý ifade etti: "Taþýn altýna elimizi, gövdemizi koyduk. Bu daha baþlangýç, yolumuz uzun. Türk giriþimcisi olarak daha büyük hedeflerin peþindeyiz. Ýcat çýkaran, teknoloji ihraç eden bir Türkiye. Eski köye yeni adet getiren bir Türkiye. Gazi Mustafa Kemal Atatürk'ün bize hedef gösterdiði, muasýr medeniyetler seviyesini yakalayan bir Türkiye. Allah Türkiye'nin Otomobili'nin tekerine taþ deðirmesin."
 
Hisarcýklýoðlu, TOGG ortaklarý olan babayiðitleri de sahneye çaðýrdý. 
 
Zorlu Holding Yönetim Kurulu Baþkaný Ahmet Nazif Zorlu, Hisarcýklýoðlu'nun Türkiye'nin Otomobili yatýrýmý için yaptýðý daveti hatýrlatarak, "(Var mýsýnýz?) dedi. Biz de 'Ülkemiz için varýz, var olmaya da devam edeceðiz.' dedik." ifadesini kullandý. 
 
Turkcell Yönetim Kurulu Baþkaný Ahmet Akça da Türkiye'nin Otomobili'nin hayýrlý olmasýný diledi.
 
Anadolu Grubu Yönetim Kurulu Baþkaný Tuncay Özilhan "Grup olarak Türkiye'nin Otomobili'nin bir parçasý olmaktan büyük mutluluk, onur duyuyoruz. Büyük bir cesaretle yola çýktýk, önemli bir aþama kaydettik. Ýnþallah 2 sene sonra üretimimizi tamamlayýp ilk ürünümüzü piyasaya verdiðimizde hep beraber bu mutluluðu yaþayacaðýz." dedi.
 
BMC Yönetim Kurulu Üyesi Talip Öztürk de firma olarak TOGG'a her zaman tam destek vereceklerini kaydetti. 
 
-Cumhurbaþkaný Recep Tayyip Erdoðan
 
Cumhurbaþkaný Recep Tayyip Erdoðan konuþmasýna, "Bugün ülkemiz için tarihi bir güne, Türkiye'nin 60 yýllýk rüyasýnýn gerçeðe dönüþmesine hep birlikte þahitlik ediyoruz." diye baþlayarak, yýllardýr Türkiye'nin kendi otomobilini üretmesi gerektiðini, montajcýlýktan çok daha iyisine layýk olunduðunu hep dile getirdiklerini aktardý.
 
Cumhurbaþkaný Erdoðan, ülkeyi 350 bini bile bulmayan otomotiv üretim potansiyelinden, 1,5 milyonun üzerinde bir otomotiv üretim seviyesine çýkardýklarýný belirtti. 
 
Bu sektördeki ihracatýn 32 milyar dolara ulaþtýðýný dile getiren Erdoðan, þunlarý kaydetti: "Ama maalesef kendi otomobilimizi üretme çabalarýmýzdan uzun süre netice alamadýk. Bu konuda birçok adým attýk, giriþimde bulunduk. Bizim hayalimiz, tüm haklarý ülkemize ait olan, tasarýmcýlarýmýzýn ve mühendislerimizin emekleriyle yoðrulan, milli teknolojilerle üretilen, dünyaya adýmýzý duyuracak bir otomobile sahip olmaktý. Bunun için de bir babayiðit arýyorduk. Nihayetinde milletimizin bu hayaline gönül veren, elini taþýn altýna koyan babayiðitler ortaya çýktý ve Türkiye'nin Otomobili Giriþim Grubu'nu kurdu. Kendilerine þahsým, milletim adýna çok teþekkür ediyorum. Sadece iþine odaklanmýþ profesyonel bir ekip kurup çalýþmalarýný bugünlere getirdiler. Bu iþ için 100'ün üzerinde Türk mühendis gecesini gündüzüne kattý, evinden, çoluðundan, çocuðundan ayrý kalma pahasýna çalýþtý, çabaladý. Bunlarýn bir kýsmý da yurt dýþýndaki prestijli iþlerini býrakýp sýrf bu projede yer almak için büyük bir heyecanla vatanlarýna dönen arkadaþlarýmýzdan oluþuyor ki CEO'muz böyle bir arkadaþýmýz. Kendisine özellikle teþekkür ediyorum."
 
- "Yaklaþýk 60 yýldýr bu hayalin peþinde koþtuk"
 
Cumhurbaþkaný Recep Tayyip Erdoðan, bu süreçte sessiz ama derinden gidildiðini ifade ederek, "Ýþte bugün ön gösterim araçlarýný tam da 2 sene önce söz verdiðimiz gibi ilk kez sizlerle paylaþýyoruz." dedi. 
Ýçinde bulunulan mekaný da özellikle seçtiklerini vurgulayan Erdoðan, alanýn Türkiye'nin Biliþim Vadisi, Türkiye'nin yarýnlarýný þekillendirecek teknoloji üssü olduðunu söyledi.
 
Erdoðan, aslýnda bu tarihi günde iki mega projeyi ayný anda hayata geçirdiklerine iþaret ederek, hem Biliþim Vadi'sinin resmi açýlýþýný gerçekleþtirdiklerini hem de otomobilin ön gösterim araçlarýný paylaþtýklarýný kaydetti.
 
Bu vesileyle Sanayi ve Teknoloji Bakaný Mustafa Varank ile Türkiye Odalar ve Borsalar Birliði baþta olmak üzere projede emeði geçenlere teþekkür eden Erdoðan, konuþmasýný þöyle sürdürdü: "Türkiye'nin yerli ve milli otomobil arayýþý malum yeni deðil, yaklaþýk 60 yýldýr bu hayalin peþinde koþtuk. Ýlk yerli otomobil denemesi olan 'Devrim'in hikayesi ayný zamanda bize hayallerimizin nasýl kabusa dönüþtürüldüðünün de örneðidir. Ýþte dýþarýda 'Devrim' otomobilini gördük. Daha önce uçak yapan, motor geliþtiren, silah üreten müteþebbislerimizin baþýna ne gelmiþse 'Devrim' otomobilinin baþýna da aynýsý gelmiþtir. Kimin adýna çalýþtýðý, kimin sesi olduðu, kimin çýkarýný koruduðu artýk gün gibi aþikar olan birileri çýkýp diðer projeler gibi bunun da hem psikolojik hem de fiili olarak sabote edildiðini görüyoruz. Kayseri'deki uçak fabrikasýna sipariþ verilmesine, dýþarýdan alýnan sipariþlerin de ihraç edilmesine engel olan zihniyet bugün de unutmayalým yine faaliyetteler, çalýþýyorlar. Zor þartlarda kurduðu silah fabrikasýnda hayranlýkla takip edilen üretimler yapan kiþiyi fabrikasýyla beraber havaya uçuranlarýn amacýnýn ne olduðunu zaman içinde hep birlikte gördük. Türkiye'nin kendi motorunu üretmesi için canlarýný diþlerine takarak çalýþanlarýn emeklerini zayi edenler, ayný kafayla bugün de bizim karþýmýza dikiliyor."
 
- "Kaybettiðimiz 65 yýlýn hesabýný sormayý da milletimize býrakýyoruz"
 
Cumhurbaþkaný Erdoðan, Devrim otomobili için harekete geçildiðinde "Türkler otomobil üretemez" diye bir kampanya baþlatýldýðýna dikkati çekerek, þöyle devam etti: "Ýþin ilginç yaný dönemin Sanayi Bakanýný da bu kampanyaya katýlmýþ olmasýdýr. Yerli otomobilin hem teknolojik olarak üretilemeyeceðini hem de yeterli pazarý olmadýðýný söyleyenler birkaç yýl sonra Batýlý firmalarýn ülkemizde kurduklarý otomobil fabrikalarýný alkýþlayarak karþýlamýþlardýr. Nerelerden geçmiþiz. Halbuki tam da otomobil piyasasýnýn canlanmaya baþladýðý bir dönemde bu teþebbüs baþarýyla hayata geçirilebilseydi bugün Türkiye bambaþka yerde olurdu. Daha önceki uçak, silah, motor projelerinin sürdürülmesi halinde de bugün bambaþka bir yerde bulunacaktýk. Gümüþ motor teþebbüsünden 65 yýl sonra hala motorumuzu kendim üretemiyor olmanýn sancýlarýný çekiyoruz. Bu vesileyle ülkemizin ilk motor fabrikasý teþebbüsünü baþlatan, sanayileþme fikrinin yýlmaz savunucusu Necmettin Erbakan hocamýzý da rahmetle, minnetle yad ediyorum. Ýnþallah farklý kurumlarýmýz nezdinde baþlattýðýmýz projelerimiz sonuçlandýðýnda birkaç yýl içinde her türlü ihtiyacýmýzý karþýlayacak þekilde motor meselesini de kökten çözmüþ olacaðýz. Kaybettiðimiz 65 yýlýn hesabýný sormayý da milletimize býrakýyoruz. Size býrakýyoruz." 
 
Devrim otomobilinin benzini olmadýðý için yolda kalmasýný projeyi boðma kampanyasýna çevirenlerin, Türkiye'nin otomobili için de ayný þeyi yapmaya çalýþacaðýný dile getiren Erdoðan, "Ama bu kez izin vermeyeceðiz. Devrim otomobilinin önünü kesmeyi baþardýlar ama þimdi yaptýðýmýz devrin otomobilinin önünü inþallah kesemeyecekler." diye konuþtu.
 
Yeni teknolojilerin en verimli ve en önemli bileþenin yazýlýmlar olduðunun altýný çizen Erdoðan, katýlýmcýlara þöyle seslendi: "Yazýlýmda bir sýçramayý burada yaþayacaðýz. Bunun için 170 bini aþan yazýlýmcý sayýmýzý, hýzla 500 binin üzerine çýkaracaðýz. Çocuklarýmýza yazýlým geliþtirme yetkinliði kazandýrmak için eðitim öðretim faaliyetlerini daha da artýracaðýz. Biliþim Vadimiz, açacaðýmýz yeni nesil yazýlým okullarýndan birine de ayný zamanda ev sahipliði yapacak. Teknoloji þirketleri, sivil toplum kuruluþlarý ve ilgili kurumlarýmýzla birlikte çalýþýyoruz. Biliþim Vadisi, Açýk Kaynak Platformu'nun da ayný zamanda merkezi olacak. Ýþte tüm bu avantajlarýndan dolayý Biliþim Vadisi, Türkiye'nin Otomobili Projesi'ne de ev sahipliði yapýyor. Otomobilimizin fiziken üretileceði fabrika ise bu endüstrinin kalbinin attýðý Bursa'da olacak. Merak ediyorsunuz, 'Bursa'da neresi olacak?' diye. Onun da müjdesini vereyim. Gemlik'te Silahlý Kuvvetlerimize ait olan büyükçe bir yerimiz var. Yaklaþýk 4 milyon metrekarelik bu alanýn inþallah þu anda takribi 1 milyon metrekaresini buraya tahsis edeceðiz ve süratle de inþallah fabrikamýzýn orada yapýmýna baþlayacaðýz. Bu yatýrýmýn Gemlik, Bursa'ya hayýrlý olmasýný diliyorum."
 
Erdoðan, fikri ve sýnai haklarý Türkiye'ye ait olan araçla birlikte dünyanýn rekabetçi bir Türk markasýyla tanýþmýþ olacaðýný söyledi.
 
Bu markaya iliþkin tüm stratejik kararlarýn Türkiye tarafýndan alýndýðýný, fikirlerin Türk mühendisleri tarafýndan hayata geçirildiðini ifade eden Erdoðan, "Atýlan adýmlar için kimseden lisans ve icazet almýyor, her türlü teknik özelliði kendimiz belirliyoruz. Baþka bir ifadeyle oyunun kurallarýný artýk biz koyuyoruz. Suriye'de biz koyuyoruz. Libya-Türkiye arasýnda biz koyuyoruz. Silahlý, özellikle savunma sanayisinde biz koyuyoruz. Þimdi burada da yine biz koyuyoruz." diye konuþtu.
 
Dünya otomotiv sanayisinin yeni bir yol ayrýmýnda olduðunu, yaþanan deðiþimlerin takip edildiðini belirten Erdoðan, þöyle devam etti: "Elektrikli otonom ve að baðlantýlý teknolojilerin liderliðinde yeni üretim modelleri ortaya çýkýyor. Þu an bu yarýþta herkes eþit þartlarda. Ýhracatý 32 milyar dolarý bulan otomotiv sektörümüzü bu deðiþime adapte etmek zorundayýz. Aðýrdan alamayýz. Hýzla bunu yakalayacaðýz. Yapay zeka her alanda olduðu gibi otomobillerde de giderek öne çýkýyor. Sanayimizi tüm unsurlarýyla bir sonraki çaða þimdiden hazýrlamak istiyoruz. Türkiye'nin Otomobili projesindeki teknoloji birikimimiz diðer pek çok sektörün de önünü açacak, ayný zamanda ateþleyicisi olacaktýr. Bunun için hata yapma lüksümüz yoktur. Kurallarý koyan biz olduktan sonra bu çalýþmada kimlerden destek aldýðýmýzýn, kimleri çalýþtýrdýðýmýzýn da bir önemi kalmýyor. Bu konudaki kinayeler ya cehaletin ya husumetin ya da öz güvensizliðin ürünüdür. Türkiye'nin en güzide kurumlarýndan yetiþmiþ mühendisler þu an yerli otomobilin matematik modellemeleri ve dayanýklýlýk testleri üzerinde çalýþýyor. Sýnýfýnýn en geniþ iç hacimli, en yüksek performanslý ve en uygun maliyetli aracýný inþallah üreteceðiz. Aracýmýz sýfýr emisyonla çalýþarak çevreyi hiç kirletmeyecek. Seri üretime geçtiðimizde, Avrupa'nýn klasik olmayan, doðuþtan elektrikli ilk ve tek SUV modelinin inþallah sahibi olacaðýz."
 
Üretime geçtikten 3 yýl sonra binek otomobillerde Türkiye'de en yüksek yerlilikte üretilen tek markanýn Türkiye'nin Otomobili olacaðýný vurgulayan Erdoðan, "Geçenlerde televizyonlarda izlediniz mi, Ýstanbul'da þoförler odasý açýklamasýný yapýyor. 'Biz 2020'nin sonuna kadar araç almayacaðýz, üretimi bekleyeceðiz, üretim yapýldýðý andan itibaren kendi yerli otomobilimizi alacaðýz.' diyor. 2022 yýlýnda tüm Türkiye'de þarj altyapýmýz da hazýr olacak. Tüm kurumlarýmýz bu al yapý için hazýrlýklara þimdiden baþladý. Dolayýsýyla bu otomobil yerli ve millidir. Ama yerlilikten ve millilikten anlamayanlar var. Onlar bizi hiç ilgilendirmez. Biz iþimize bakacaðýz. Hiç kimse bu gerçeði perdelemeye çalýþmamalý." diye konuþtu.
 
Erdoðan, tüplü televizyonlardan panel televizyona geçilirken eski oyuncularýn önemli bir kýsmýnýn devre dýþý kaldýðýný, yeni oyuncularýn yükseliþe geçtiðini belirterek, ayný þekilde tuþlu telefonlardan akýllý telefonlara geçerken de benzer bir sürecin yaþandýðýný anlattý.
 
"Türkiye'nin Otomobili'ni elektrikli olarak üreterek geçmiþin veya bugünün deðil, doðrudan geleceðin teknolojisine uzanýyoruz." diyen Erdoðan, tasarýmýyla, bataryasýyla, þarj istasyonlarýyla bu otomobil projesiyle ülkeyi geleceðin dünyasýna hazýrladýklarýný kaydetti.
 
- "Küresel bir marka peþindeyiz"
 
Cumhurbaþkaný Recep Tayyip Erdoðan, dünyada bunu yapabilen pek az ülke olduðunu dile getirerek, konuþmasýný þöyle sürdürdü: "Türkiye daha en baþýndan elektrikli otomobil alanýna girerek herkesten bir deðil, birkaç adým birden öne geçiyor. Bu otomobili sadece kendi ihtiyaçlarýmýz için üretmiyoruz. Biz küresel bir marka peþindeyiz. Avrupa gibi yakýn pazarlardan baþlayarak tüm dünyada bu otomobili yollarda gördüðümüz gün hedefimize ulaþmýþ olacaðýz. Üretim ve ihracat stratejimizi buna göre belirliyoruz. Milletimizin de bu araca sahip olmak için sabýrsýzlýkla beklediðini biliyorum. Bu otomobilin ticari olarak satýþa sunulacaðý 2022 öncesinde milletimizin projeye ve milli teknoloji hamlesine olan desteðini göstermek üzere ön satýþ süreci baþlatýlabilir. Dünyada benzer projelerde kullanýlan bu yöntemi ülkemizde de hayata geçirebiliriz. Milletimizin ön satýþta ortaya koyacaðý taleple bu projeye sahip çýkacaðýna yürekten inanýyorum. Recep Tayyip Erdoðan olarak þahsýn adýna ilk ön sipariþi de buradan veriyorum. Bu proje için tüm cesaretini ve azmini ortaya koyan babayiðitlerimize teþekkür ediyorum."
 
Erdoðan, özel sektör koordinasyonunu yürüten TOBB ile kamu tarafýndaki koordinasyondan sorumlu Sanayi ve Teknoloji Bakanlýðý, Hazine ve Maliye Bakanlýðý ile emeði geçenlere teþekkür ederek, þunlarý kaydetti: "Bu süreç içerisinde ülkemizin 60 yýllýk hayalini gerçekleþtiren kahramanlar unutmayýn sizler olacaksýnýz. Adýnýz tarihe geçecek. Gelecek nesiller sizin baþarýnýzý konuþacaklar. Cumhurbaþkanlýðý olarak ilk günden beri olduðu gibi bundan sonra da hep yanýnýzda yer alacaðýmý ifade ediyorum. Attýðýnýz her adýmý bizzat takip ediyorum. Rabb'imin izniyle Türkiye önümüzdeki dönemin yükselen deðeri, attýðý adýmlar merakla takip edilen ülkesi olacaktýr. Kendimize inandýðýmýzda, kendimize güvendiðimizde aþamayacaðýmýz hiçbir engel bulunmuyor." 
 
Erdoðan, giriþim grubunda yer alan þirketleri ve projede görev alan ekibi tebrik etti.
 
-Sanayi ve Teknoloji Bakaný Mustafa Varank
 
Sanayi ve Teknoloji Bakaný Mustafa Varank, Türkiye'nin 2002'de düþük sektörel çeþitlilikle 36 milyar dolarlýk ihracat yapabilen bir sanayi altyapýsýna sahip olduðunu, özel sektörü yenilikçiliðe, giriþimciliðe ve Ar-Ge'ye teþvik edecek mekanizmalarýn olmadýðýný söyledi. 
 
Cumhurbaþkaný Recep Tayyip Erdoðan'ýn liderliðinde 17 yýlda güçlü bir Ar-Ge ve giriþimcilik ekosistemi oluþturulduðuna dikkati çeken Varank, "Bugün artýk 170 milyar dolara ulaþan bir ihracat hacmine sahibiz. Hemen hemen her sektörde üretim yapabiliyoruz. Türkiye'nin dört bir yanýnda sýfýrdan kurduðumuz bin 500'ün üzerinde Ar-Ge ve tasarým merkezi ile 85 teknopark, yeni fikirlerin ürüne dönüþmesine ev sahipliði yapýyor." diye konuþtu. 
 
Bakan Varank, Türkiye'nin özellikle savunma sanayisinde tüm dünyanýn konuþtuðu yeni bir baþarý hikayesi yazdýðýný vurgulayarak, bu alanda yüzde 20'lerde olan yerlilik oranýnýn yüzde 70'lerin üzerine çýktýðýný ifade etti. 
 
Türkiye'yi her alanda yüksek teknoloji üreten ve teknolojiye yön veren ülkelerden biri haline getirmek istediklerini, Milli Teknoloji Hamlesi ruhuyla hazýrlanan 2023 Sanayi ve Teknoloji Stratejisi'nin de bu vizyonun bir parçasý olduðunun altýný çizen Varank, þöyle konuþtu: "Bugün ekonomik ve teknolojik baðýmsýzlýðýmýzý güçlendirme yolunda, ülkemizin en büyük teknoparký Biliþim Vadisi’ni resmen açýyoruz. Türkiye’nin Otomobili Giriþim Grubuna ev sahipliði yapan bu merkezdeki birçok giriþim, kritik yerli ve milli teknolojilerin öncüsü olacak. Biliþim Vadisi’nin paydaþlarý olan kamu, üniversite, sanayi ve sivil toplum kuruluþlarý güçlü bir sinerji oluþturacaklar. Buradaki somut projelerle, küresel markalarýmýzýn oluþmasýný ve deðeri milyar dolarla ölçülen Türk giriþimlerinin ortaya çýkmasýný saðlayacaðýz. Yoluna daha büyük adýmlarla devam edecek olan Biliþim Vadisi, inanýyorum ki ülkemizin 21. yüzyýldaki konumunu güçlendirecek."
 
Varank, Türkiye'nin en güzide þirketlerinin bir araya gelerek Cumhurbaþkaný Erdoðan'ýn himayesinde Türkiye'nin Otomobilini dünyaya tanýttýklarýný belirterek, þunlarý kaydetti: "Her biri birbirinden tecrübeli parlak zihinler burada, Biliþim Vadisi’ndeki Ar-Ge merkezinde bu otomobili geliþtiriyorlar. Bu otomobil, tüm fikri ve sýnai mülkiyet haklarýyla, mühendislik kararlarýyla Türkiye’nin otomobilidir. Bu otomobilden kazanýlan her kuruþ, Türkiye’nin kazancýdýr. Bu gurur, 82 milyon vatandaþýmýzýn, Türkiye'nin gururudur. Türkiye’nin Otomobili, sadece bir araba üretme projesi de deðildir. Türkiye’nin yeni fýrsat pencerelerini yakalama hamlesidir."
 
Otomotiv sektörünün köklü bir deðiþim sürecinden geçtiðine dikkati çeken Varank, baðlantýlý, otonom ve elektrikli otomobil pazarýnýn köklü markalarýn yanýnda yeni giriþimlere çok büyük fýrsatlar saðladýðýný anlattý. 
 
Varank, "Bugün, elektrikli ve baðlantýlý araçlar, toplam araç satýþ gelirlerinin yalnýzca yüzde 1'ine sahipken, 15 yýl sonra bu oran yüzde 40'lara çýkacak. Bu otomobilleri ve beraberindeki mobilite ekosisteminin içereceði tüm kritik teknolojileri özgün olarak geliþtirme imkanýmýz var. Ýþte Türkiye'nin Otomobili ile küresel piyasada rekabet edecek markamýzý oluþturuyor, sektörün geleceðinde 'biz de varýz' diyoruz. Böylece otomotiv sektöründeki 32 milyar dolarlýk ihracat kapasitemizi ve istihdam hacmini daha da yukarýlara çekeceðiz." diye konuþtu.
 
-Türkiye'nin Otomobili Giriþim Grubu Üst Yöneticisi Gürcan Karakaþ
 
Türkiye'nin Otomobili Giriþim Grubu (TOGG) Üst Yöneticisi (CEO) Gürcan Karakaþ, "Yeniliðe çýktýðýmýz yolun ayný zamanda yeni bir lige de çýkmak olduðunun altýný çizmek isterim" dedi.
 
Otomobili geliþtirmek için çok doðru bir zamanda yola çýkýldýðýný anlatan Karakaþ, otomotiv alanýnda dünyada oyunun kurallarýnýn yeniden yazýldýðýný söyledi.
 
Otomobil kullanýcýlarýnýn beklentilerinin deðiþtiðini aktaran Karakaþ, "Otomobil, akýllý bir cihaza dönüþmekte. Akýllý bir cihaza dönüþen otomobil yaþam alaný olarak kullanýlabilmekte. Otonom gidebilen bir araç... Biz buna kýsaca þöyle diyoruz: Cep telefonunun baþýna gelen otomotivin de otomobilin de baþýna gelecek." diye konuþtu.
 
Karakaþ, dünyada; sosyal, yasal ve teknolojik boyutta bazý mega trendlerin bulunduðunu ifade ederek, "zamaný doðru mu", "geç kalmadýnýz mý" sorusunun kendilerine çok sýk sorulduðunu söyledi.
 
Otomotiv endüstrisinde yaþanan dönüþüm nedeniyle doðru bir zamanlama seçtiklerini aktaran Karakaþ, þöyle konuþtu: "Otomotiv trendlerinden kýsaca bahsetmek istiyorum. Otomotiv teknolojilerinde elektrikli araçlarýn daha uzun menzilli, fiyat cazibesi açýsýndan daha eriþilebilir noktaya gelmesinden sonra nesnelerin interneti (IoT) ile baðlantýlý otomobiller söz konusu. Ýnternetin otomobilde deðil, otomobilin kendisinin internette olduðu bir dünyadan bahsediyoruz. 
 
Dolayýsýyla þehirlerimiz de akýllandýkça, evlerimiz akýllandýkça, fabrikalarýmýz akýllandýkça otomobilimiz bir yaþam alanýna dönüþtü. Her bir þeyin iç içe girdiði, her þeyin baðlantýlý olduðu bir alana dönüþüyor. Bu nedenle biz diyoruz ki doðru zamanda yola çýktýk. Çünkü oyunun kurallarý deðiþirken baþarýlý olmanýn kurallarý da deðiþiyor. Artýk eskiden olduðu gibi büyükler deðil, çevik olan, yaratýcý olan, iþ birliði yapabilen ve kullanýcýyý faaliyetlerinin merkezine koyan þirketler, organizasyonlar baþarýlý olabiliyor." 
 
Karakaþ, yola çýkarken, fikri sýnai mülkiyeti yüzde 100 Türkiye'ye ait olan, en güncel halde küresel bir marka yaratmayý hedeflediklerini söyledi.
 
Elektrikli araçlar dünyasýndaki geliþmeleri deðerlendirerek "doðuþtan elektrikli" bir otomobil geliþtirmek istediklerini anlatan Karakaþ, "Sadece ülkemizde deðil tüm dünyada otomobilimizi rekabet edebilir duruma taþýmak istiyoruz... hedefimizin nihai kýsmý da; biz 2022'nin ikinci yarýsýnda piyasaya girdiðimizde Avrupa'nýn küresel olmayan ilk SUV üreticisi olmak istiyoruz. Ýkinci hedefimiz, Türkiye'nin mobilite ekosisteminin çekirdeðini oluþturmak istiyoruz." dedi.
 
Gürcan Karakaþ þöyle konuþtu: "Bir otomobilden fazlasý' derken tabii ki biz de bir otomobille baþlýyoruz. Önce konsepti geliþtirmesi, üretimi, satýþ sonrasý... Ama baþýndan itibaren biz bu otomobili 2025'ten sonrasý, akýllý cihazlarý düþünerek geliþtiriyoruz. Elektrik-elektronik mimarisini þimdiden tasarlýyoruz. Dolayýsýyla bu akýllý cihazlarýmýz akýllý þehirler içerisinde yeni çözümler üretebilen, artý, mobilite hizmetlerine baz oluþturabilen, veri tabanlý hizmetlerde iþ imkanlarý saðlayan ve akýllý þebeke-þarj imkanlarýyla da daha fazla iþ imkaný sunan bir sistemden bahsediyoruz." 
 
Karakaþ, "Nasýl baþaracaksýnýz?" sorusunun kendilerine çok sorulduðunu dile getirerek, proje için yoðun bir mesai harcadýklarýný kaydetti.
 
"Bu projeye baþlamadan önce 18 þirketi inceledik." diyen Karakaþ, "Ýyi yönleriyle, kötü yönleriyle. Neden baþardýlar, neden baþaramadýlar... Ve bu baðlamda 15 yýllýk kapsamlý bir plan hazýrladýk ve hemen akabinde iþinin ehli, iþine adanmýþ, daha önce de dediðim gibi sadece bir akþama mahsus deðildi biz aylardýr heyecandan uyuyamýyoruz..." deðerlendirmesini yaptý.
 
Gürcan Karakaþ, tüm faaliyeti müþteri, kullanýcý ve tüketiciyi ön planda tutarak yaptýklarýný aktararak, þunlarý kaydetti: "Bizim rakiplerimiz büyük organizasyonlar deðil, start up-giriþimci seviyesinde olan rakipler. O nedenle bizim de çevik bir organizasyon yapýsýna sahip olmamýz gerektiðini düþünüyoruz. Tüm bunlarý yaparken ve küresel rekabetten bahsederken bizim dünyanýn en iyileriyle çalýþmaktan baþka bir lüksümüz var mý? Yok. Dünyanýn en iyilerini Türkiye'de bulduðumuz zaman Türkiye'de, henüz yoksa yurt dýþýndan bularak know-how'ý transfer edene kadar beraber çalýþýyoruz. Etrafýmýzda oluþturmaya çalýþtýðýmýz bu dünyanýn en iyileri kimdir? Pazar ve müþteriden baþlýyoruz. Hedef kitlemizi çok iyi bildiðimiz için araþtýrma þirketlerinde Türkiye'nin en iyilerinin Avrupa'nýn da en iyileri olduðunu gördük. O þekilde baþladýk. Ýsimlerine girmemize gerek yok. Bize hala 'Siz ciddi misiniz? Sizin fabrika yapacak yeriniz var mý?' gibi sorular geliyor."
 
Aylardýr Türkiye'deki yan sanayiciler ve tedarikçilerle beraber çalýþtýklarýna iþaret eden Karakaþ, þu deðerlendirmelerde bulundu: "Þarj altyapýsý ne durumda' konusunda bakanlýklarýmýzla beraber ortak çalýþýyoruz. 2022 yýlýnda Türkiye'nin þarj altyapýsý sorununun çözüleceðine inanýyoruz. Buraya neden geldik? Biliþim Vadisi'ne neden geldik? Çünkü her þeyden önce Türkiye'deki otomotivin merkezi için Gebze-Kocaeli-Bursa... Oraya geldik. Fabrikamýzý da çok yakýnlara konumlandýracaðýz. Biliþim Vadisi'nde iþ birliði olarak, giriþimciler olarak ihtiyacýnýz olan altyapýyý bulduðumuz için de onlarla beraber Türkiye'nin mobilite ekosistemini burada kurup büyüteceðiz. Nelerde fark yaratacaðýz? Bizim farkýmýz ne olacak? Her þeyden önce biz ortaklýk yapýmýzla bir ekosistem kurduk. Sýfýr emisyon araçlar için sýfýrdan baþladýk. Akýllý bir cihaz. Türk mobilite þirketi ilk defa Türkiye'de geliþtiriliyor."
 
Karakaþ, ürün gamýnda 15 sene içerisinde 5 model olacaðýný vurgulayarak, þu bilgileri verdi: "Ýlk 2 senede SUV'la baþlayýp, akabinde 18-24 ay içerisinde C segment sedanýmýzý getireceðiz. Bunlarýn hepsini teknik olarak ayný platformda geliþtireceðimiz için rekabetçi gücümüzü artýracaðýmýzý düþünüyoruz. Neden SUV seçtik? Birincisi dünyanýn en büyük segmenti. Türkiye'nin de önümüzdeki 5 senede büyüyecek en büyük segmenti. Þu anda yüzde 95'i ithal olan bir segment. Kullanýcýlar tarafýndan en çok arzu edilen araç tipi. Aile için de uygun. Geniþ ve konforlu. Bir marka oluþturmak için de en uygun segment olarak görüyoruz.
 
Marka sürecini çok hýzlý þekilde müþteri, hedef kitle ve profesyonel bir yaklaþýmla araþtýrdýk ve marka özümüzü tanýmladýk. Bunu yaparken müþterimizin bilinç altýna indik, onlarýn beklentilerini aldýk. Müþterilerimiz; özgün, güçlü, özgüvenli, dönüþen-dönüþtüren, samimi ve yenilikçi bir marka bizden bekliyor. Bu markanýn isimlendirme ve adlandýrma sürecini önümüzdeki senenin ortasýnda tamamlamayý düþünüyoruz. Bunu yaparken hedef pazarlarýmýzla testlerimizi yaparak ilerleyeceðiz."
 
Karakaþ, Türkiye'nin Otomobilinin özgün tasarýma deðinerek, "Biz otomobilimize dýþarýdan baktýðýmýz zaman yalýn ve prestijli, dinamik ve keskin, içerisine girdiðimiz zaman teknolojik ve yenilikçi, kültürümüzden ilham almýþ ögeleri barýndýran bir tasarým çerçevesinde oluþturduk." diye konuþtu.
 
Ürüne bakýldýðýnda 200 beygir ve 400 beygirlik iki alternatifin olacaðýný ifade eden Karakaþ, þunlarý kaydetti: "Aracýmýzý arkadan itiþli veya çift motor dört çeker olarak düþündük. 200 beygirli aracýmýz ile 7,6 saniyede, 400 beygirli aracýmýz ile 4,8 saniyede aranýzdaki hýzseverleri resmen koltuða yapýþtýracaðýz. 500 kilometre menzil ve hýzlý þarj ile 30 dakikanýn altýnda þarj imkaný saðlýyoruz. Akýllý baðlantý, yazýlýmlarýn internet üzerinden güncellenmesi otomobilimizde standart olarak sunulacak. Ayný zamanda otonom sürüþ seviyesi 3'e hazýr bir teknoloji ile yola çýkýyoruz. En çok önemsediðimiz konulardan birisi sürüþ güvenliði. Þimdiden 2022 yýlýnda oluþacak teknik spesifikasyonlara hazýrlanýyoruz. Bunu yaparken her türlü simülasyonlarý, öngörüleri baþýndan itibaren düþünerek, ürün geliþtirme sürecini de kýsaltacak þekilde ilerliyoruz."
 
 
Türkiye'nin Otomobilinin "en"lerine iþaret eden Karakaþ, "Segmentinde en uzun aks mesafesi olan otomobilden bahsediyoruz. En geniþ iç hacme ve en yüksek performansa sahip olacak. Toplam sahip olma maliyetinde ise elektrikli araç olmanýn verdiði avantaj ile en uygun araç olacak. 2022 yýlýnda seri üretime baþladýðýmýzda bizim þirketimiz ödenmiþ öz sermayesi en yüksek otomobil þirketi olacak." dedi.
 
Karakaþ, teknoloji odaklarýna dikkati çekerek, þunlarý kaydetti: "Teknoloji odaðýmýzda özgün teknoloji var. Örneðin bataryasýný sýfýrdan geliþtirdiðimiz, hiçbir yerden almadýðýmýz, hiçbir yerden lisanslamadýðýmýz tamamýyla bizim ihtiyaçlarýmýza uygun bir teknoloji. Yetkinlik... Ülkemizde savunma sanayinde mükemmel mühendislerimiz var. Savunma sanayisindeki örneðin, bir helikopterin, uçaðýn modellemesini otomobilimize taþýdýk. Otomobilimizin modellemesiyle bir sürü simülasyonu çok hýzlý ve etkin þekilde yapabiliyoruz. Dönüþüm... Teknoloji ile beraber ilerleyerek ve gelecekteki tüketicinin ihtiyaçlarýný düþünerek otomobilden fazlasýný yapmak üzere dýþarýda fuayede gördüðünüz, evinizdeki aletlerle baðlanabilen bir teknolojiden bahsediyoruz. Farklýlaþma küçük teknolojilerle... Örneðin holografik asistan gibi, navigasyon sistemini ve ulaþtýrmadaki bazý bilgilendirme sistemlerini yerinden oynatacak sistemlerle farklýlaþmak istiyoruz."
 
"Türkiye'nin Otomobili' ne demektir?" sorusunu yanýtlamak istediðini vurgulayan Karakaþ, "Her þeyden önce Türkiye'nin küresel bir markasýdýr. Kararlarýný baðýmsýz verebilen, direksiyonunda bizim oturduðumuz ve ekosistemini kendisi oluþturabilen bir þirkettir. Teknolojisini ülkemizin diðer teknolojileriyle birleþtirerek bir sonraki seviyeye ulaþmasýnda liderlik, öncülük edebilecek altyapýyý ve uygulama alanlarýný getirmektedir. Her þeyden önemlisi fikri sýnai mülkiyet haklarýnýn yüzde 100'ü Türkiye'ye ait olan bir otomobil demektir. Doðru zamanda doðru yola çýktýðýmýzý söylemiþtik, ayný zamanda 'Doðru yerde mi yola çýktýnýz?' diye sorarlar. Evet. Yetkinliklerimize, pazarýmýza baktýðýmýzda 'Doðru yerde yola çýktýk' diyoruz. Yeniliðe çýktýðýmýz yolun ayný zamanda yeni bir lige de çýkmak olduðunun altýný çizmek isterim." þeklinde konuþtu.
 
 

Tarih : 30.12.2019
/ 1158 kiþi görüntüledi.